La resposta educativa de tots els alumnes es base amb el respecte i la
consideració de les necessitats individuals, a partir d’una avaluació de les
necessitats i competències de l’alumne per poder dirigir millor la presa de
decisions sobre la resposta educativa més adequada per aquests alumnes:
determinar recursos personals i/o materials.
Des del centre es marca una resposta educativa a l’alumnat amb
necessitats educatives especials que s’organitza de la següent manera:
- Es fa una avaluació
psicopedagògica, l’avaluació de les competències personals i acadèmiques per tal de definir l’informe de
l’avaluació psicopedagògica.
- S’adapten les mesures educatives, els suports i els recursos per l’ensenyament
– aprenentatge, tot assessorant al centre educatiu en:
o
El disseny i
l’aplicació de l’adaptació curricular individualitzada
o
La determinació i
aplicació dels suports especialitzats necessaris per desenvolupar els programes
de reforç i les adaptacions
o
La selecció i
utilització dels recursos didàctics i tècnics més adequats a les possibilitats
cognitives i comunicatives de l’alumne
Per altra banda, cal tenir present un dels principis més bàsic de
l’Educació i que es proposat per Gimeno (1992), on s’exigeix una educació de
qualitat per a tots. Des d’aquesta filosofia sorgeix l’atenció a la diversitat
com el principi de reconeixement de les diferències que presenten els alumnes en
els processos d’aprenentatge.
Els factors personals de la diversitat són:
- Interès: els alumnes evolucionen a mesura
que es desenvolupen i avancen en el seu procés d’aprenentatge.
- Motivació: es pot activar per l’acció de
factors intrínsecs (destreses, competència...), factors en relació amb la
valoració social i/o factors que es dirigeixen a partir de l’actuació externa
(reconeixement, èxit...).
- Capacitats: poden ser sensorials, motrius,
cognitives, comunicativo-lingüístiques, d’equilibri personal i de relació
social.
- Estils cognitius: dependència –
independència, flexibilitat, impulsivitat, complexitat...
El reconeixement
d’aquestes diferències exigeix una resposta educativa més ajustada al propi
alumne i tenint en compte els factors personals de cadascun.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada