dijous, 13 de desembre del 2012

L'atenció als alumnes amb necessitats



La resposta educativa de tots els alumnes es base amb el respecte i la consideració de les necessitats individuals, a partir d’una avaluació de les necessitats i competències de l’alumne per poder dirigir millor la presa de decisions sobre la resposta educativa més adequada per aquests alumnes: determinar recursos personals i/o materials.
Des del centre es marca una resposta educativa a l’alumnat amb necessitats educatives especials que s’organitza de la següent manera:
-        Es fa una avaluació psicopedagògica, l’avaluació de les competències personals i acadèmiques per tal de definir l’informe de l’avaluació psicopedagògica.
-   S’adapten les mesures educatives, els suports i els recursos per l’ensenyament – aprenentatge, tot assessorant al centre educatiu en: 
o       El disseny i l’aplicació de l’adaptació curricular individualitzada
o       La determinació i aplicació dels suports especialitzats necessaris per desenvolupar els programes de reforç i les adaptacions
o       La selecció i utilització dels recursos didàctics i tècnics més adequats a les possibilitats cognitives i comunicatives de l’alumne
Per altra banda, cal tenir present un dels principis més bàsic de l’Educació i que es proposat per Gimeno (1992), on s’exigeix una educació de qualitat per a tots. Des d’aquesta filosofia sorgeix l’atenció a la diversitat com el principi de reconeixement de les diferències que presenten els alumnes en els processos d’aprenentatge.
Els factors personals de la diversitat són:
- Interès: els alumnes evolucionen a mesura que es desenvolupen i avancen en el seu procés d’aprenentatge.
- Motivació: es pot activar per l’acció de factors intrínsecs (destreses, competència...), factors en relació amb la valoració social i/o factors que es dirigeixen a partir de l’actuació externa (reconeixement, èxit...).
- Capacitats: poden ser sensorials, motrius, cognitives, comunicativo-lingüístiques, d’equilibri personal i de relació social.
- Estils cognitius: dependència – independència, flexibilitat, impulsivitat, complexitat...
El reconeixement d’aquestes diferències exigeix una resposta educativa més ajustada al propi alumne i tenint en compte els factors personals de cadascun.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada